In geval van nood, moet iedereen uw gebouw snel en veilig kunnen verlaten. Dat lijkt simpel, maar bij calamiteiten vallen nog altijd onnodig veel slachtoffers doordat de nooduitgangen niet tijdig bereikt worden. Wat bij daglicht een makkelijke route lijkt, wordt bij stroomuitval of rookontwikkeling een onneembare val. Zeker voor mensen die niet dagelijks in je gebouw aanwezig zijn.
Noodverlichting dient primair om de veiligheid van personen in een openbaar gebouw of op de werkplek te garanderen. De noodverlichting,
specifieker de nood-evacuatieverlichting, stelt aanwezigen in staat het gebouw, of de werkplek, op een veilige wijze te verlaten. Tevens heeft de installatie een belangrijke functie bij het voorkomen van paniek. Noodverlichting wordt geïnstalleerd voor gebruik wanneer de voeding van de normale verlichting in gebreke blijft.
Jaarlijks onderhoud zorgt voor een optimale werking van de noodverlichting. Welke stappen we doorlopen tijdens jaarlijks onderhoud ziet u hier.
Visuele controle
- Juiste pictogrammen;
- Juiste plaats;
- Merk en type;
- Zichtbaarheid
Uitwendige controle
- Laatste datum onderhoud;
- Beschadigingen;
- Lekkende accuvloeistof;
- Warmteontwikkeling;
- Hitteschade;
- Bevestiging
Functietest
- Responstijd;
- Werking;
- Capaciteit accu;
- Controle op teruglopende lichtsterkte
Controle binnenkant
- Beschadigingen;
- Lekkende accuvloeistof;
- Warmteontwikkeling;
- Hitteschade;
- Aansluitingen en bedrading
Vervanging lamp (TL)
- Noodlamp (brandt nooit) vervangt continulamp (brandt altijd);
- Plaatsing nieuwe noodlamp;
- Testen werking
Controle accu
- Leeftijd (in het 4e jaar vervangen);
- Accu aansluitingen
Afronden onderhoud
- Armatuur reinigen;
- Goedkeur-sticker plaatsen;
- Barcode scannen;
- Onderhoudsrapport toesturen
Meest gestelde vragen over noodverlichting
Tijdens onderhoudsbezoeken en per telefoon of e-mail ontvangen wij verschillende vragen over noodverlichting.
- Wat is verplicht?
- Wat mag wel?
- Wat mag niet?
Op deze pagina staan de meest gestelde vragen beantwoord.