De Dutch Dakota Association, gevestigd in Lelystad, heeft zich sinds de oprichting in 1982 ontwikkeld tot een volwaardig luchtvaartbedrijf met een dynamisch museumkarakter. Deze organisatie beheert een indrukwekkende collectie historische vliegtuigen, waaronder de iconische Prinses Amalia, PH-PBA DC-3, ooit behorend tot ZKH Prins Bernhard. Dankzij de inzet van vele toegewijde vrijwilligers, realiseert de DDA jaarlijks 100 tot 150 vlieguren. Voor de optimale bescherming van dit uniek vliegend erfgoed heeft Saval een CO2 bluswagen voorzien, specifiek voor gebruik tijdens de startprocedures.
DDA Classic Airlines
Dutch Dakota Association staat bekend als een beweeglijk museum dat is uitgegroeid tot een professioneel luchtvaartbedrijf. De organisatie, die geen winstoogmerk nastreeft, streeft ernaar de fascinatie voor (historische) luchtvaart te stimuleren en breed toegankelijk te maken. Met ruim 100 vrijwilligers slaagt DDA Classic Airlines erin het behoud van historisch erfgoed te combineren met de operationele activiteiten van de 80 jaar oude DC-3 Dakota, dit alles volgens de hoogste professionele normen.
Brandrisico bij startprocedure
Hoewel het interieur van het vliegtuig beveiligd is met een Halon blussysteem, blijft er een risico op brand bij de motorinlaat door mogelijke olieresten of lekkages tijdens het startproces. Om de delicate motorcomponenten te beschermen, is het essentieel om een blusmiddel in te zetten dat geen nevenschade veroorzaakt. De verwachte brandklasse is B (vloeistoffen).
Efficiënt blusvermogen met minimale nevenschade
Er is gekozen voor een mobiele CO2 bluswagen met een capaciteit van 20 kilogram, uitgerust met een lange lans voor snelle inzetbaarheid. Deze bluswagen is snel ter plaatse bij incidenten en zorgt voor effectieve blussing. De blusstof is bijzonder effectief tegen vloeistofbranden en heeft als groot voordeel dat het geen residu achterlaat