WAT BETEKENT SELF HEALING EIGENLIJK?
De sensordata wordt via Bluetooth verzonden naar de dichtstbijzijnde node. Zodra de data wordt opgepikt door een node wordt de data via het node-netwerk in de noodverlichtingarmaturen met een willekeurig pad getransporteerd naar de gateway en van daaruit naar de database. Mocht er een node onverhoopt niet actief zijn, dan zoekt de data zich via een alternatieve route een weg naar de gateway. Het feit dat het systeem zelf een alternatieve route zoekt, nomen we “self healing”.
WAT BEDOELEN JULLIE MET EEN ‘HEARTBEAT’?
De sensoren zijn zo ingesteld dat ze op regelmatige basis hun status afgeven. Dat noemen we de ‘heartbeat’. Daarmee weten we dat de sensoren nog actief zijn en het zullen doen wanneer er écht iets aan de hand is. Mocht er onverhoopt iets aan de hand zijn (bijvoorbeeld: er is beweging geconstateerd of de lamp van de noodverlichting raakt defect) dan geven de sensoren onmiddellijk hun data af en wordt er direct een melding aangemaakt. Al naar gelang de zwaarte van de melding is dat een notificatie of een alert.
WAT IS HET VOORDEEL VAN HET NETWERK GEBASEERD OP DE NOODVERLICHTINGARMATUREN?
Een noodverlichtingnetwerk is binnen een gebouw (of fabriek) een zeer dicht netwerk, en dat komt de connectiviteit met de sensoren zeer ten goede. Noodverlichtingarmaturen worden geprojecteerd volgens een spacingstabel. De vluchtweg moet minimaal belicht worden met 1 lux, in 99 van de 100 gevallen betekent dit dat armaturen binnen 30 meter van elkaar zijn aangebracht. Daarmee vormen de armaturen een zeer dicht data netwerk. Bijkomend voordeel: de noodverlichtingarmaturen zijn alle voorzien van een accu die bij een calamiteit nog minimaal 1 uur blijft werken, waardoor ons netwerk bij stroomuitval nog als enige actief blijft.
WAT DOET DE GATEWAY IN DIT SYSTEEM?
De gateway is een soort van router, die verbinding maakt met het internet. De gateway heeft een 4G-verbinding met het internet. Wij hebben gekozen voor een 4G-verbinding omdat deze het meest stabiel is. Daarnaast maken we geen gebruik van bedrijfsspecifieke ICT-systemen, dat maakt ons netwerk volledig autonoom. Overigens is het wel een optie om gebruik te maken van het WiFi- of Ethernet netwerk van de klant, maar dat heeft niet onze voorkeur.
WAT WORDT BEDOELD MET EEN VOLLEDIG AUTONOOM NETWERK?
De hele systematiek die we gebouwd hebben: de sensoren die de veiligheidsmiddelen monitoren, en het netwerk waarlangs de data wordt getransporteerd, staat volledig los van al uw ICT-netwerken. Dat maakt ons netwerk volledig autonoom. Wij maken geen gebruik van u WiFi- of Ethernet netwerk, tenzij u daarom vraagt.
VAN WELKE TECHNOLOGIE WORDT GEBRUIK GEMAAKT?
Wij maken gebruik van BLE (Bluetooth Low Energy) om verbinding te maken met de nodes. Wij maken gebruik van een mesh-netwerk dat via 2,4 Ghz met elkaar in verbinding staat. De gateway maakt via 4G verbinding met internet.
BESTAAN ER BIJ SAVAL OOK CENTRALE NOODVERLICHTINGARMATUREN MET INGEBOUWDE NODE?
Vooralsnog gaan we uit van nodes die in een decentraal noodverlichtingarmatuur verwerkt zijn. Uiteindelijk gaat het om het bieden van een dekkend netwerk zodat de connectiviteit met de sensoren gewaarborgd is. Als blijkt dat we daarbij ook gebruik moeten maken van centrale noodverlichtingarmaturen, dan zullen we dat zeker doen. Maar de optie “nodes in centrale noodverlichting” hebben we momenteel nog niet uitgewerkt.
ZEGT DE CONNECTIE VAN DE SENSOREN OOK IETS OVER DE INHOUD VAN DE BRANDBLUSSER? DENK BIJVOORBEELD AAN DE DRUK, OF VULLING
De sensoren maken inzichtelijk wat de status is van uw brandblusser. Hierin is ook de inhoud (of gewicht) meegenomen zodat u zeker weet dat de blusser 100% inzetbaar is op het moment van een brand of calamiteit. De connectie met het netwerk is belangrijk, zodat de data van de sensoren onze database bereikt. Maar deze connectie zegt verder niets over de inhoud van de data (lees: de data die iets zegt over de status van het blusmiddel).
KUNt u OOK KIEZEN OM ALLEEN BLUSSERS TE MONITOREN?
Safety Connect wordt altijd in combinatie verkocht met de nieuwe noodverlichtingarmaturen van Saval: de Advance serie. Want de noodverlichtingarmaturen transporteren alle sensordata, eerst naar de gateway en vervolgens naar de centrale database. Dat betekent dat de noodverlichtingarmaturen de basis zijn van het complete Safety Connect programma. Zonder noodverlichtingarmaturen, bestaat er geen Safety Connect.
MAAR IK HEB AL OVERAL NOODVERLICHTING HANGEN, PAST DAT NIET OFZO?
Nee, helaas dat gaat niet. Retrofitten van bestaande noodverlichting is niet mogelijk.